Värmerekord

Hej! Jag vet att forskarna i USA dagarna efter 11 september 2001 märkte en grads värmeökning pga att alla flygtrafik var förbjuden. Kan minskningen av utsläpp i samband med restriktioner under pandemin globalt ha påverkat vädret att det blivit så mycket varmare på flera ställen på jorden detta år?
Paul

Kommentarer

  • Hej Paul,

    Jag har skickat vidare din fråga till våra experter och det kan ta lite länge tid innan du får svar då det är semestertider. Vi hör av oss så fort vi får svar.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar

    Cecilia
  • Hej igen Paul,

    Tack för din fråga.

    Regionalt har visserligen luftkvaliteteten förbättrats tillfälligt pga minskade utsläpp, men studier visar dock att globalt så har pandemin, så här långt, inte haft särskilt stor effekt på temperaturen (minskningen av CO2-utsläppen var visserligen signifikant men mycket kortvarig - det krävs minskade utsläpp över flera år för en mer påtaglig effekt). Det är också mycket svårt att särskilja effekter från nedstängningar från den naturliga variabiliteten i vädret och klimatet. Men det pågår en hel del forskning om detta, t.ex. ger pandemin möjligheter för forskarna att studera effekter av minskad mängd kondensationsstrimmor och luftföroreningar från flygtrafik.

    De värmeböljor och andra extrema väderhändelser som skett senaste tiden kan alltså inte direkt härledas till pandemin, men att den har haft viss påverkan går inte heller att utesluta. Men, återigen, att särskilja pandemins effekter från andra faktorer kan vara mycket svårt.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie