varma julimånader

hej Smhi.  vi har ju ännu en exceptionellt varm juli på gång (det har varit så många varma julimånader de senaste decennierna så man har nästan tappat räkningen, t.ex. 1994, 1997, 1999, 2001, 2002, 2003, 2006, 2010, och 2014!)   vad ligger julimedeltemperaturen på just nu (1-28 juli)  i Stockholm?  vilken av SMHI's observationsplatser "leder" så här långt?

ska bli intressant att se om 1994-rekordet kan slås för Stockholms del!

Kommentarer

  • Hej!

    Medeltemperaturen för Stockholm 1-29 juli i år är 22.3 grader. Stockholms rekord-juli är, precis som du nämner, från år 1994. Då hamnade värdet på 21.5 grader. Visst kommer det rekordet att slås.

    Exakt vilken plats som i skrivande stund ligger etta i landet när det gäller medeltemp juli 2018 har jag inte kläm på, men våra klimatologer kommer snart (när månaden är slut) att sätta tänderna i den biten. Jag är ganska säker på att Stockholm ligger högt upp på listan, delvis tack vare det lokala storstadsklimatet.
  • Tack för svar! 😀  Coolt, det borde ju innebära nytt Sverigerekord? Det skulle slå Karlstads notering från 1901 på 21,9 grader, även om den noteringen också är väldigt imponerande pga. att Karlstad vid den tiden antagligen var en liten stad. Ja jag tror också Stockholm ligger högt på listan...mycket tack vare flera tropiska nätter (hopplöst svårt att sova dom senaste 2½ veckorna) men även otaliga varma dagar med över 30 grader.  Jag har en till fråga..det här lokala storstadsklimatet med urban uppvärmning, gäller det i lika hög grad för övriga svenska storstäder, typ Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, osv?
  • Hej Johan. Det stämmer att stora städer har en uppvärmande effekt, den så kallade Urban Heat Island. Effekten ökar med storleken på staden, så den finns troligen i flera Svenska städer även om den är svagare ju mindre staden är.
    Erik Klimatologi