Variation av luftens syrehalt i olika väder

Hej, jag har en fråga om andelen syre i luften. Syrehalten i (torr) luft är ca 21%. När det regnar säger vissa att det är ”mycket” syre i luften. Stämmer det att syrehalten är högre vid regn (kall och/eller fuktig luft?) och hur mycket kan andelen syre i så fall variera? Tack för en bra och informativ hemsida! Mvh, Josefin

Kommentarer

  • Hej Josefin

    SMHI mäter inte halten syre i luften och jag känner inte heller till någon som gör det.
    Syrehalten i luften är väldigt konstant. Hur stora variationerna är kan jag dock inte svara på. Att man upplever att det känns friskare efter en regnskur jämfört med före tror jag inte beror på syrehalten i luften utan snarare på att temperatur sänks och att regnet rensar luften från partiklar.

    Kanske kan denna artikel i tidningen "Forskning och Framsteg" svara på några av din frågor:

    https://fof.se/tidning/2010/2/artikel/tar-luften-slut

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Men vid högre temperatur så expanderar ju luften och tunnas ut.
    På vintern är alltså luften mer kompakt och (trodde jag) innehöll mer syre.
    Jag vet i varje fall att förbränningsmotorer utvecklar mer effekt vid kyla kontra en varm sommardag
  • Hej Tommy

    Mängden syre i luften, i procent räknat, är ganska konstant.

    Däremot varierar lufttrycket. Vid havsytans nivå är trycket i genomsnitt ca 1013 hPa. Luftrycket sjunker med ungefär 1 hPa för var åttonde meter upp till några hundra meter över havet. På 5000 m höjd är lufttrycket ungefär hälften så stort som vid havsytan. Där finns det hälften så mycket syre i gram räknat som vid havsytan men fortfarande är det 21% syre i luften.

    Hälsningar
    Lennart