Varför värsta scenario?

Från SMHI kom följande: Om 80 år har temperaturen stigit med 4 grader och havsnivån i Karlskrona stigit med 3 meter! Detta kunde läsas i riksnyheter och lokalnyheter. Är detta sant eller spekulationer. Om spekulation måste detta tilläggas annars tas nyheten för vetenskaplig sanning och småpanik börjar spridas. Enligt NOAA och 162 år av havsnivåmätning, 1850-2018, så har havsnivån stigit med 2,85 mm/år och ingen accelererad ökning kan iakttagas. Lär inte bli 3 meter om 80 år. Tuck et al visar också att trots havsnivåhöjning så har atollerna ökat sin landyta. Lite positivt!. Nauels Mengel Rogelj et al räknar med 1 meter år 2300. Enligt IPCC har jorden blivit grönare (ej MP) vilket borde vara positivt för växtligheten. Läste också att ni söker experter till IPCC. Jag förmodar att ni självklart har tillfrågat Sveriges internationellt mest erkände klimatforskare, professor Lennart Bengtsson om detta, samt havsnivåexperten Nils-Axel Mörner. Lite ljus i mörkret.

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för ditt mail. Eftersom du inte specificerar vilka nyheter du syftar på får vi får anta att du menar inslaget i P4 Blekinge och tillhörande artikel på Sveriges radios hemsida publicerat måndagen den 11 november. Där nämns den länsanalys för Blekinge som SMHI gjorde 2015, baserat på två av IPCC:s klimatscenarior: RCP 8.5 och RCP 4.6. Rapporten beräknar medeltemperaturhöjningen i Blekinge till ca 2 grader för RCP 4.5 och ca 4 grader under RCP 8.5. Du kan läsa rapporten i sin helhet här: https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/framtidsklimat-i-sveriges-lan-enligt-rcp-scenarier-1.95384
    Denna rapport handlar dock om temperatur, nederbörd, tillrinning och markfuktighet. Den behandlar således inte havsnivåhöjning. Vi föreslår därför att du kontaktar journalisten som gjort inslaget för att få reda på källan till påståendet om att havsnivån tillfälligt kan höjas med 3 meter i Blekinge, då denna uppgift inte kommer från SMHI.
    Förra året tog SMHI på uppdrag av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) fram en rapport om framtida extremvärden för vattenstånd för flera orter i Sverige, bl.a. Karlskrona. Denna rapport baseras på scenario RCP 8.5 då det var vad MSB efterfrågade. Den kan du läsa här:
    https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/naturolyckor-och-klimat/oversvamning/oversvamningskarteringar-och-samordning/

    Som Focal Point för IPCC så förmedlar vi nyheter om möjligheter att bidra till IPCCs arbete på olika sätt publiceras löpande på SMHIs webbsida https://www.smhi.se/klimat/ipcc/ipcc Där finns också möjlighet att prenumerera på nyhetsflödet så att man säkert får kännedom om de olika granskningstillfällena i god tid. Den här granskningsrundan är en central inbjudan från IPCC att delta som granskare som vi på SMHI hjälper till med att förmedla i flera olika kanaler.

    Leif Webbkoordinator