Varför uppdateras inte prognoserna trots att de har uppenbara fel?

I dag skulle solen lysa från en klar blå himmel hela dagen i Malmö. Solen försvann redan 0900 och har sedan inte visat sig. Trots detta " uppdateras" prognosen löpande i nya klockslag med att reste av dagen skall bli solig. Det hade räckt med att titta ut genom fönstret för att konstatera att så inte är fallet.

Kommentarer

  • Hej,
    Det är inte alla parametrar som uppdateras varje timme, fokus ligger på nederbörd.
    Vi kan tyvärr inte ha möjlighet att göra visuell uppföljning på alla platser i landet. Vi jobbar kontinuerligt att få in observationer så fort som möjligt för att kunna använda för nya prognoser. Eftersom vi har ca 130 stationer spridda över hela landet så blir det inte så detaljerad information som skulle vara önskvärt.
    Vi jobbar också med att kunna ta in satellit information när det finns för att få en rumslig bild. Från dem kan det i vissa situationer vara svårt att avgöra tjockleken på molnen, det påverkar hur mycket av solen som kommer igenom.
    Hälsningar