Varför tar ni bort alla användbara sidor för seglare?

Hej!

Det är sommar och seglingssäsongen börjar. Varför tar ni bort enkla webbsidor med nyttig info för seglare och ersätter med tunga sidor där man får sitta och söka fram information via orter och göra egna väderkartor? Kustobservationer funkade på telefonen, nu när jag tar fram observationer får jag en massa flyplatser och annat som jag som seglare inte är ett dugg intresserad av. Samma med den nya hav och kust, begränsad info till två dygn, funkar inte med dåliga uppkopplingar. SMHI verkar vara den enda vädertjänsten som blir sämre och sämre.... Beskriv hur ni tänker och gör det utifrån en seglares perspektiv, dvs rör sig efter kusten, behöver info för att planera och har max 3g eller edge uppkoppling?

Lennart
Seglare och skattebetalare

Kommentarer

  • Hej Lennart!
    Tack för att du hör av dig till oss. Tanken med Hav och kustväder är att den ska vara tillräckligt snabb för att kunna användas i alla fall med 3G. Tabellen med punktprognoser för 10 dygn bör fungera även med 2G. Men det är viktigt att höra, om du inte tycker att det fungerar bra.
    Hav och kustväder kommer också att uppdateras med flera dygn i kartan, så att du kan planera för en längre tidsperiod, i valt område.
    I kartvyn ser du även vindobservationer i valt område.
    Jag hoppas att vi kan fortstätta utveckla Hav och kustväder till en riktigt bra tjänst. Lyckas vi inte med det, får vi överväga att ersätta Kustväder som en enklare tjänst, som är lätt att ladda. Vi vill absolut erbjuda något bra till er seglare!
    Vänliga hälsningar

  • Tack för svaret!
    Vad gäller hav och kust, åk ut och testa i verkligheten, det är det som gäller för oss använare och det är därute vi verkligen behöver er! Jag utgår från att ni behåller gamla kustväder tills hav och kust fungerar fullt ut och innehåller info fem dygn frammåt. Ett tips för att göra det enklare att hitta rätt: dela in kartorna efter prognosområdena så man kan klicka sig fram till det område man befinner sig inom och närliggande områden. Tänk på att vi seglare rör på oss, även inom större områden. Jag har på några dagar flyttat mig från Bottenhavet till norra östersjön... Sen är det inte fel med sökfunktion för en seglare som ska ut inom ett begränsat område över dagen.
    Med vänlig hälsning,Lennart
  • Hej!
    Jo, vi kommer behålla gamla kustvädret ett tag till! Och vi kommer fortsätta utveckla Hav och kust!
    Vänliga hälsningar