Varför stämmer inte temperaturen överens med prognosen?

Här tar vi upp några anledningar till att temperaturen i verkligheten kan skilja sig mot prognoserna under kalla vinterdygn.
SMHI Kundtjänst

Kommentarer

  • Det hela hänger ihop med hur SMHI gör prognoser.

    Ortsprognosen uppdateras automatiskt från SMHIs prognosdatabas där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Det kan vara bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät.

    Lokala variationer i vädret förekommer mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser.

    Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd. Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

    Som nämnt i länken ovan spelar meteorologens kommentar en viktig roll till helheten av prognosen. Kompletterar man ortsprognosen med meteorologens kommentar skapar man sig en bredare bild av det kommande väderläget.
    SMHI Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.