varför?

Svart himmel, ösregn, hagel kl 18.22 i Immeln men ni spår sol och växlande molnighet mellan 18-19. Hur kan detta accepteras på er hemsida?

Kommentarer

  • Hej Yvonne,

    Vädret, alltså egentligen atmosfärens fysikaliska och även kemiska processer, är bland det mest komplicerade vi kan studera på vår planet. För att en väderprognos ska vara ”rätt”, så ska en rad olika parametrar, som vindhastighet, vindriktning, temperatur, molnighet och nederbörd, stämma inom vissa felmarginaler med det uppmätta för ett antal utpekade platser i Sverige.

    Ortsprognoserna är också automatiskt genererade från den modellkörning som används och kan därför ofta inte ta hänsyn till de allra senaste timmarnas utveckling.
    Bäst är alltid att komplettera ortsprognosen med meteorologens manuellt skrivna prognoser (https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/meteorologens-kommentar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,area=sve) för den aktuella regionen, och sedan följa upp med en titt på satellitbilder och radarbilder för att följa den senaste nederbördsutvecklingen https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt för att få en sådana bra prognos som möjligt.

    Vänliga hälsningar,