Varför mer snö i Norge

Hur kommer det sig att Norge har gott om snö fast det ligger längre ned?
I ett tv-program bärgar dom bilar långt ner i Norge och har snö. Men vi i samma höjd får bara lite puder som snabbt smälter bort

Kommentarer

  • Hej Harre,

    Mycket av det beror på Skanderna: devästliga vindarna som drar in över Skandinavien blåser över fjällen. Den oftaganska fuktiga luftmassa från Atlanten kyls ner på grund av ett lägrelufttryck och en del av vattenångan kondenserar ur. På vintern kommer det dåalltså att kunna snöa. När luftmassan når Sverige är den torrare och kommer inte kunna snöa lika mycket. En annan anledning är att Norge till stora delar ligger på lite högre höjd än Sverige och temperaturerna är alltså ofta litelägre för samma latitud.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst