Varför mäts inte nederbörden varje timme i centrala Sthlm observatoriet?

Hej! vad ja kan ses finns ingen mätning varje timme i centrala  stockholm gällande nederbörd? Närmsta stationerna är Tullinge och Adelsö, dvs flera mil bort. Tycker att som huvudstad och då observatoriet som är den officiella mätstationen, borde mäta varje timme nederbörd. Det bor tätt dryga milljonen, i det området där ni inte mäter nederbörd varje timme.Vet ni gärna vill behålla av statistiska skäl mätplatser, men just huvudstadens befolkningstätaste område borde läggas till, tycker jag. Så varför inte det? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej Göran,

    På Observatoriekullen har vi ingen nederbördsmätare på automatstationen, utan nederbörden mäts manuellt av våra observatörer 2 ggr/dygn.

    Vi undersöker möjligheten att utrusta automatstationen med nederbördsmätare, men platsen är inte särskilt lämplig för nederbördsmätning.
    Jag kan förstå att det finns intresse för nederbördsmätningar i centrala Stockholm, men för att SMHI ska kunna investera i en ny automatstation behöver vi en lämplig plats, som är representativ för området, och där man kan garantera att omgivningarna inte förändras så att det påverkar mätningarna. Det är oerhört svårt att hitta en sådan plats i Stockholm.

    Det bästa tipset jag har i nuläget är att besöka någon av de sidor där privatpersoner kan ansluta sina egna väderstationer. En del har nederbördsmätare.
    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/mina-observationer-wow
    https://weathermap.netatmo.com/

    Vänliga hälsningar,