Varför kallare efter en varmfront? Är det då inte en kallfront?

På er sajt står det "Om det är den varma luften som tränger undan den kalla, benämns fronten varmfront och om det är tvärtom är det en kallfront". OK, men i dag blir det uppemot 23 grader i Göteborg, sedan kommer en VARM-front och efter den blir det bara 18. Varmfront??? Det blir ju fem grader kallare i morgon, när "varmfronten" passerat...
När jag pratat om det med andra upptäcker jag att många undrar samma sak, Kanske något att lägga upp på er sajt?

Kommentarer

  • Hej Stefan!

    Vilken bra fråga! Ungefär så här är det: Fronter definieras utifrån luftmassor. Egentligen borde texten som du nämner vara: När en varmare luftMASSA tränger undan en kall benämns YTAN mellan dem varmfront etc. Vi får förtydliga detta på hemsidan.

    Det vi ser på väderkartor på TV är YTAN:s skärning med jordytan, men fronten är alltså en yta som skiljer den varma och kalla luften från varann och den finns alltså från jordytan upp till flera km höjd.

    Om vi ser på temperaturen genom hela atmosfären är den högre(varmare) i varmluftsmassan än i kalluftmassan.

    Nära jordytan (tex de nedersta tre meterna) har strålningen storbetydelse. En solig dag värms markytan snabbt upp och den värmer i sin tur just det marknära skiktet. Därför kan en kalluftsmassa i sitt allra nedersta skiktbli varmare än vad varmluftsmassan var dagen innan.

    En annan strålningseffekt är att det under molnfria nättersnabbt kan ske en kraftig avkylning av markytan som i sin tur kyler ner luften nära jordytan och då får vi avsevärt lägre temperaturen i just det marknäraskiktet än vad som är typiskt för luften några hundra meter upp(markinversion).
  • Ok.
    Inte helt lätt att förstå. Har många gånger försökt att hitta en bra förklaring på väderkartornas funktion. Röda och blå fronter med trekantiga eller runda symboler på frontlinjen. Vad betyder dessa symboler och vad betyder en front. Sammanbinder orter med samma lufttryck? eller temperatur?
    Jag undrar var jag finner en bra lätt förståelig beskrivning/förklaring av väderkartans information.
  • Hej Georg,

    Tack för ditt önskemål!

    Jag har hört med våra experter om det finns någon artikel om detta i vår kunskapsbank men det är tyvärr något vi saknar.
    Vi tycker dock att de är en superbra ide och viktigt att ha med så vi kommer lägga till den på vår "att göra lista".

    Tack för tipset!

    Vänliga hälsningar,