Varför kalla Ängelholm för Valhall?

Att kalla Ängelholm för Valhall på väderkartan är ju helt obegripligt för de flesta svenskar.
De flesta vet nog inte att flygledartornet till Ängelholm-Helsingborgs flygplats finns inom F10:s gamla kasernområde, numera döpt till Valhall Park efter gården Valhall som låg här före 1940, strax utanför staden Ängelholm.
Ortsnamnet Barkåkra vore i så fall mer relevant, men allra bäst är väl ändå stadens och kommunens namn Ängelholm.

Kommentarer

  • Hej Tore,
    Tack för att du tog dig tid att kontakta oss om detta.
    Givetvis vill vi att våran ortsdatabas är korrekt.
    Jag hittar alla tre ortsnamnen, med olika positioner, i vår ortsdatabas, så vi har inte blandat ihop dom. I vilken tjänst upplever du att vi använder Valhall istället för Ängelholm?
  • När jag knappar in mig på SMHI:s nya hemsida så hamnar jag snabbt på Valhall som startort. Varför? Om jag däremot lyckas komma in på Vädret i Sverige (tidigare version), vilket jag föredrar eftersom jag då får en överskådlig tiodygnsprognos i diagramform, då får jag Barkåkra som startort. Visserligen bor jag ca 3 km från verksamhetsområdet Valhall park, men jag bor framför allt i Barkåkra församlig i Ängelholms kommun. Valhall är ingen ortsbeteckning till skillnad från Barkåkra och Ängelholm.
    Jag är mao inte nöjd med den nya hemsidan, som jag tycker är svårnavigerad. Dessutom befarar jag att tiodygnsdiagrammet är under avveckling.
  • Hej Tore,
    När du går till våran sida, så får du en förfrågan om att godkänna att vi får se din position, det gör att vi kan presentera den prognosort som geografiskt finns närmast dig. Du kan istället använda "Välj statort", som du klickar i när du t.ex. har Ängelholms prognos framme.
    Det stämmer att den gamla Vädret i Sverge -tjänsten är på väg bort. Vad är det som gör att du upplever det gamla diagrammet som mer överskådligt än det nya?
  • Tack Anders!
    Jag börjar förstå hur  det funkar. Problemet med hemsidan var att jag inte fattade hur den fungerar. Jag är nog inte ensam, men nu lägger jag av. Tack för dina förklaringar.

  • Hej Tore,
    Nej, det är du inte ensam om, det är det som är våran utmaning; att bli tydligare på funktionaliteten, så att alla kan använda www.smhi.se på ett enkelt sätt.
    Jag tackar för dina synpunkter! De är viktiga för oss.