Varför hatar vädret oss som jobbar i veckorna?

Verkar så, sol hela veckan här i Stockholm och när helgen kommer, friska vindar, moln och regn. Såg nu på Stockholmsnyheterna där det sas att även nästa ta helg kommer att bli en blöt historia. Måste man byta jobb och vara ledig på vardagar för att få lite sol eller? Vid denna tid förra året, ja flera år tillbaka, hade jag vid det här laget gjort många turer ut till kusten och njutit av solsken å lugnare vindar. I år kan man räkna sådana helgdagar på ena handens fingrar även om man saknar en tumme eller något annat finger.

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, det kan ibland kännas som om vädret blir sämre när man är ledig ... men det är förstås en psykologisk effekt, vädret håller inte reda på vardag och helg. En tröst kan väl vara att det jämnar ut sig på lång sikt.

  • Jaha, men nu ser man att varenda lördag blir en blöt dag! Har kollar igenom bilder jag tagit från tidigare år (2014 & 2015). Då var jag ute i fint väder nästan varenda helg i April! Speciellt 2014. Men inte under denna månad.

  • Nu har jag rätt! Hela denna Juni har det vart regn, moln och blåst på helgerna. Sen varenda måndag blir det sol igen! Samma nästa helg och måndag! Något är fel, så det så!

  • Hej!

    Visst är det typiskt, men som Hans skriver ovan så har vädret inte koll på veckodagar och ledigheter, även om man ibland kunde önska att det vore så.

  • Och nu försvinner även midsommar, jävla skitväder. Det kan dra åt helvetet!
    Prickar med osviklig precision varenda helg man vill vara ute och NJUTA!
    Och sedan fina jävla vardagar då man sitter fast i ett jävla jobb!
    Skulle inte förvåna mig ett dugg om även semestern blir ett grått, blött och blåsigt minne!
    Varför, varför är högtrycken numera så svaga så att dom inte står emot ett sketet litet regnväder? Menar då ett riktigt sommarhögtryck, sådana finns inte längre.

  • Hej. Ja vi är nog många som är besvikna på att just midsommarafton ser ut att bli regnig, men inte överallt. En av våra meteorologer har skrivit ett blogginlägg just om det besvärliga prognosläget just nu: http://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/mi...

  • Det är ju nästan kusligt hur skitvädret alltid slår till på helgerna. Hela veckan har man kunnat sitta ute å äta lunch och på eftermiddagarna har det vart dryg 20 grader, nästan 25. Så kommer då lördagen, fullt ös på regnandet, men en liten, liten paus mitt på dagen innan det sätter igång igen. Men nu verkar det vara slut på fina vardagar, några enstaka finns framöver, men temperaturerna faller under 20 grader. Kanske kan bero på att jag går på semester nu.... ?

  • Hej!

    Är summan av all vind på jorden konstant?
    Dvs, för att blåsa mer nånstans måste det blåsa mindre någon annanstans?

  • Hej!

    Vinden är aldrig konstant, utan uppstår i tryckskillnader i atmosfären, ju högra tryckskillnader desto kraftigare blåser det. Vindar kan röra sig i alla riktningar - horisontellt, vertikalt och i virvlar. Luften rör sig från ställen med högt tryck mot ställen med lågt tryck. Ju större skillnad det är i lufttrycket, desto kraftigare blir vinden

    På vår hemsida har vi en hel del information om vind: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v....
    I den här artikeln beskrivs hur vindar uppstår, hur vi mäter vindar samt geografiska skillnader i hur det blåser.

  • Hej Ellen och tack för svaret.
    Men vad jag menade med min fråga var om summan av alla vindar på jorden är konstant, eftersom det är lika mycket atmosfär som skall forslas runt vid varje givet ögonblick..

  • Hej igen!

    Det här svaret fick jag från en av våra klimatologer, hoppas det ger en bättre förklaring!

    Kort svar: Nej, att summan av vinden över jorden skulle vara konstant är mycket osannolikt.

    Mycket förenklat vindarnas drivs av lufttrycksskillnader. Hur dessa varierar beror på temperaturskillnader mellan land-hav och inkommande solstrålning. Den senare varierar i stora drag beroende av tid på dygnet och tid på året och är även beroende av molnighet. Det finns fler varierande faktorer.

    Mest blåsigt är det på mellanbredderna och under vinterhalvåret. Det finns alltså en variation med årstiderna.

    Det går att föreställa sig att det globalt emellanåt förekommer mindre lufttryckskillnader (vindsvagare) och vid andra tidpunkter större (det vill säga mer blåsigt).
    Däremot är den totala massan av atmosfären tämligen konstant, men inte exakt. En del av luften består av vattenånga och dess mängd varierar något. Det förekommer även en förlust av atmosfären ut i rymden och ett tillskott av gaser från jordens inre. Dessa förändringar är små sett över korta tidsrymder tusentalsår, men har betydelse sett över flera miljontalsår.

  • Tack för mkt utförligt och bra svar

  • Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men prognosen stämmer nästan aldrig!
    Jag vet inte vad Smhi använder för teknik i dagens läge men magkänslan stämmer bättre in än prognosen. En dags framförhållning borde man fixa om man är väder ansvarig borde jag tycka. Mvh Emil

  • Hej!

    Som du noterat så är det inte alltid som prognosen stämmer. Här kan du läsa mer om svårigheterna med att göra väderprognoser
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v...

  • Länge sedan jag skrev här. Men nu till en befogad fråga som många säkerligen vill ha svar på: När kommer sommaren på RIKTIGT? Nu ser det mest ut som höst då man blir glad över att solen tittar fram då och då. Har inte sett några humlor sedan vintervindarna drog ned över oss i början på Maj.
  • Hej!

    Det bästa du kan göra är att följa prognoserna på smhi.se. Sommaren kommer även till dig.
  • Hej, men nu förstår jag hur det ligger till. Detta är det nya sommarvädret i Sverige. Aldrig mer ett mäktigt högtryck som ligger kvar. Bara några fjuniga högtrycksryggar som snabbt viker sig för nästa smocka med regn och blåst. Blå himmel, rinnande glass, sand som bränner mot huden, aldrig mer i Sverige. Vill vi ha det så får vi åka utomlands. Visst kan man få en och annan dag med blå himmel, vid kusten. Men då är det friska vindar som ingår och ingen värme känns direkt.