Varför har vi olika väder varje dag?

Hej. Jag är väderintresserade och gjorde min militärtjänstgöring på militära väderlekstjänsten 1967.
Varför har vi olika väder varje dag? Solen går ju upp i öster och ner i väster beroende på tid på året. Haven värms ju upp väldigt långsamt och samma med avkylningen.
Som jag förstår det är solen motorn i navet och som skapar väder tillsammans med haven. Jag funderade på det när jag flög hem från Spanien senast. mulet hela vägen.

MVH
Mats Isberg

Kommentarer

  • Hej! Det går säkert att skriva spaltkilometrar om detta, men jag ska försöka med en kort förklaring. Du är inne på ett bra spår när du skriver att solen är den absolut mest betydelsefulla drivande faktorn och att den går upp och ner likadant varje dygn så varför är det inte likadant väder då? Jo, under dagen hinner inte jordsystemet (hav, land och atmosfär) komma i termisk jämvikt. Utan dagen avbryts av natt. Och under natten hinner systemet inte då heller komma i termisk jämvikt.  Förenklat kan en säga att atmosfären och vädret hela tiden är på väg mot jämvikt men når aldrig fram, först ena hållet sedan åt det andra hållet. Eftersom jordytan (land, hav, berg och lågland) och även havsytan (med kalla och varma strömmar) inte är homogen i termiskt avseende kommer dessa effekten "att inte vara i jämvikt" att förstärkas. Vädret blir därför väldigt variabelt. Som sagt det finns mycket mer att tillägga, men jag slutar där med en önskan om en God Jul.