Varför har inte junis temperatur ökat som övriga månaders?

Många talar om att sommaren "förskjutits", med en ofta, kall start och i stället varmare långt in i september. Tittar man på genomsnittliga temperaturökningar, verkar juni vara den enda månaden som inte har blivit varmare senaste åren. Har ni någon förklaring till detta? Är det bara en slump?

Kommentarer

  • Vi använder oss av så kallade normalperioder när vi jämför en aktuell månad med "normalen" och tex presenterar om en månad har varit kallare eller varmare än normalt. Den nuvarande normalperioden består av åren 1961-1990.

    Dessa trettio år kan tyckas vara många men här kan tillfälligheter spela roll så att ett normalvärde för en enskild månad kan vara lite "högt" eller "lågt".
    När jag tittar på junis normalvärden för den nuvarande referensnormalperioden 1961-1990 så är det sannolikt så att juni var hyggligt varm i genomsnitt. Detta medför att chansen att kommande år (efter 1990) kommer att visa på underskott i temperatur.

    Ett snabbt nedslag bland några stationer med långa serier visar att normalvärdet för juni ligger omkring en halv grad högre för 1961-1990 i jämförelse med den tidigare perioden 1931-1960. Så detta är en möjlig förklaring, men det krävs en noggrannare studie för att säga med säkerhet att det är den dominerande faktorn.

    Vi närmar oss med stormsteg den nya normalperioden 1991-2020. Även då kan vi förvänta oss att enstaka månader sticker ut pga "slumpen".