Varför har Askimsviken utanför Göteborg hos er fått namnet Myraviken?

Hej, sedan en tid tillbaka placerar er webbsida och karta mig inte längre i Pixbo (vilket förvisso är bra), utan i Myraviken (vilket jag ska förklara är mindre bra).

Det är nämligen så att positionen ni använder är helt korrekt, och mycket bättre än Pixbo, men den vik ni pekar ut på kartan heter inte Myraviken i någon annan normalt tillförlitlig källa utan Askimsviken. Har hittat några mindre kända internationella kart- och vädertjänster som också kallar den för Myraviken, men ingen av de stora internationella eller svenska karttjänsterna kallar den för något annat än Askimsviken. Det finns inte ens någon vik i närheten med namnet Myraviken.

Vad beror detta på? Har ni fått en kartfil med felaktiga namn?

Kommentarer

  • Hej Björn, tack för ditt inlägg.
    Våran ortsdatabas är laddad med geonames.org:s orter, det är anledningen till att viken har kallats för Myraviken hos oss (och hos andra som också använder sig av geonames.org). Jag gjorde en koll hos Lantmäteriet, och det stämmer som du säger att det faktiskt heter Askimsviken.
    Jag har nu ändrat namnet i våran ortsdatabas, så inom 14 timmar kommer det att vara uppdaterat i alla våra bakomliggande system.
    Önskar dig en fortsatt trevlig tisdag!