Varför har alla sparade Favoriter försvunnit på samtliga enheter?

Under Favoriter kan man lägga upp olika orter för att få prognoser på dessa.
Vipps, efter att ni uppdaterat er sida så har samtliga orter försvunnit på samtliga enheter.
Varför

Kommentarer

  • Hej Per-Eric,
    Tack för att du kontaktar oss om detta.
    Vi har inte förändrat något vad det gäller hur favoritorterna lagras eller läses. Favoritorterna sparas i local storage för webbläsaren, kan det ha varit så att du tömt det, eller har gjort en större uppdatering av webbläsaren på dina enheter?
  • Konstigt!
    I så fall skulle JobbPc samt egen Mac med tillhörande platta uppdaterats samtidigt. Några tömningar av cachminnen har ej heller skett. Jag ställer mig skeptisk till att det är/var ett lokalt problem, men å andra sidan skall man aldrig sluta att förvånas!
    Men efter koll med jobbets IT avdelning så säger de att de inte har gjort några uppdateringar etc.
    Men som sagt det var bara en undran :-)

  • Hej Per-Eric,
    Intressant! När upptäckte du detta?
  • För någon vecka sedan tror jag!
    Överst på er sidan hade ni en notis att ni genomförde arbeten, efter detta försvann alla favoriter på samtliga enheter, både Mac o Pc
  • Hej Per-Eric,
    Nu vet jag vad det beror på!
    För en vecka sedan gick www.smhi.se från http till https ​(säker, krypterad anslutning)​​​.
    Vi gjorde den​​​ förändringen, främst av två anledningar:
    • Att våra användare ska få en säker och pålitlig anslutning mot våra internettjänster.
    • Att våra användare ska kunna, med hjälp av deras geografiska position, få en prognos där de befinner sig (GeoLocation fungerar endast med https på vissa webbläsare).
    Detta medför att Local storage (där favoritorterna sparas) och cookies ​ändras med, av säkerhetsskäl i webbläsarna så går dessa inte att flytta med när en sajt går från http till https​​​, vi beklagar detta.
    Vi kommer inte att göra någon mer förändring med detta, så nu är det fritt fram att lägga upp nya favoritorter.
    Hoppas du får en bra onsdag!
  • Har försökt 5-6ggr att lägga in favoriter men varje ggn jag öppnar datorn är favor. borta, det börjar bli irriterande att ställa in varje ggn!!!!
  • Hej Leif,

    Tror
    det eventuellt kan ha med att göra med att din dator har någon inställning som rensar tidigare
    historik automatiskt och därav försvinner tidigare vald ort. Kontrollera detta
    först.

    För att lägga till favoriter igen så prova med att söka upp den ort du vill ha som favorit , där det står Sök ort i högra hörnet vid Visa favoriter. Se bild nedan. Sedan klickar du på stjärnan framför ortsnamnet eller använder häftstiftet för att fästa startort. Stäng sedan sidan och logga in på smhi.se igen och se om den valda orten ligger kvar. Hoppas att det fungerar efter det!

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst