Varför fryser sjöar med liknande klimat till i olika takt?

Jag har ett fritidshus vid en liten vik av Båven, som ligger 10 mil från Årsta där jag bor. Vädret är oftast rätt lika på dessa orter, men där fritidshuset ligger finns det redan ett tunt istäcke på sjön, vilket inte är fallet på Årstaviken eller Trekanten, som
ligger några km. bort. Jag har för mig att det varit på liknande sätt flera år i rad nu.
Vad kan det bero på?

Kommentarer

  • Hej
    Djupet har stor betydelse när isen lägger sig på sjöar. Eftersom vatten är tyngst vid 4 grader måste allt vatten kylas ned till 4 grader innan det kan bli kallare.

    Båven är en flikig sjö och jag är tveksam till att hela sjön är istäckt, men mindre vikar är det. Här kan du se statistik över isläggning/islossning för Båven(vid Sparreholm) https://vattenwebb.smhi.se/station/# .

    Både Trekanten och Årstaviken ligger lågt och stadsnära vilket gör det något varmare än vid Båven. Även Mälarens varma vatten är en orsak till att Årstaviken inte fryser så tidigt.

    Mer info om is på sjöar hittar du här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/is-pa-sjoar-1.281

    Med vänlig hälsning
    Allmänhetens Hydrolog