Varför blir inte vattnets yta lika varm som markens yta?

Även om vattnet inte skulle reflektera mer ljus än marken, och även om vattnet var orörligt, så skulle vattnets yta inte bli lika varm som markens yta. Varför?

Kommentarer

  • Hej!

    Vattenmolekyler är lättrörliga. När solen lyser på en vattensamling kommer det därför att bli en omblandning av vattnet, vilket innebär att energin fördelas över en större volym, och uppvärmningen tar längre tid än om den exponerade ytan hade bestått av fast materia.