Varför behövs väderopservatörer numera?

Nu finns ju automatiska stationer så vad fyller alla väderobservatörer för roll numera? Räcker inte datan från de automatiska stationerna och om så ej, varför inte ha fler automatiska stationer?

Kommentarer

  • Hej Torkel!

    Alla våra manuella stationer mäter nederbörd och snödjup en gång per dygn, varje morgon. Många av stationerna mäter dessutom temperatur morgon och kväll. För att starta dessa stationer behövs en observatör med lämplig trädgård där ett nederbördskärl och termometer kan sättas upp. Observatören genomgår också en utbildning med instruktion hur mätning av nederbörd och snödjup ska göras. Kostnaderna för att starta dessa stationer är således låga. SMHI kan alltså ha många stationer i landet för att kunna göra en bra beskrivning av hur nederbörden fördelar sig i hela Sverige.

    Kostnaderna för en automatisk väderstationer är betydligt högre både uppstartskostnader och driftskostnader. Vi kan därför inte ha så många. Dessa stationer kan mäta betydligt oftare. Nederbörd mäts minst varje kvart och temperatur, tryck, luftfuktighet, vind mm varje timme.

  • Hej idag den 10e mars 18 finns ingen uppgift om snödjup på observatoriekullen i sthlm, den är väl en bemannad station, varför saknas idag uppgift om snödjup ? mvh Göran
  • Hej Göran,
    Jag kan nu se att data kommit in för önskat datum. Ibland så är det, på grund av olika anledningar, viss fördröjning.

    Ha det gott,
    Hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.