Varför är klimatet som det är i Stockholm?

Varför är klimatet i Stockholm som det är? Har vinden, placeringen i världen och havet eller golfströmmen påverkat det? Vad är största faktoren bakom klimatet där? Isåfall kommer det fortsätta i samma riktning i framtiden eller kommer vad ändras?

Kommentarer

  • Hej

    För Stockholm som alla andra platser på jorden beror klimatet dels på det globala klimatet, den pågående globala klimatförändringen, hur långt norrut eller söderut på jorden platsen är, storskalig cirkulation i atmosfären och havet så som passadvindar och havsströmmar (golfströmmen). Sedan beror klimatet även på lokala faktorer så som om platsen ligger nära vattnet eller högt upp på ett berg. När vi talar om klimatet menar vi ofta ett medelvärde över tex 30 år. Sedan har vi en naturlig variation som gör att enstaka år kan vara ovanligt varma, kalla, torr eller blöta.

    Klimatet globalt och även i Stockholm kommer fortsätta förändras under låg tid framöver.

    Du kan läsa mer om klimatet på vår hemsida https://www.smhi.se/klimat

    Erik Klimatologi
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.