Varför är det så?

Varför är det så att en högtryck bildas LÄTTARE över land
medan
en lågtryck bildas LÄTTARE över hav??

Kommentarer

  • Hej!

    Generellt sett är det inte så, om ser till olika årstider och olika platser på jorden, även om de lågtryck som drar in över vårt land oftast har bildats ute över havet och kommit hit från väster eller sydväst. Men rent allmänt så kan lågtryck mycket väl bildas över land, och högtryck kan mycket väl bildas över hav (t.ex. det azoriska högtrycket).

    Här finns mycket mer att läsa:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608