Varför är det mindre soltid i Göteborg än i Stockholm?

Hej!
Jag undrar varför solen går upp och ned senare i Göteborg jämfört med Stockholm. Göteborg är ju beläget längre söder ut vilket borde innebära att soltiden skulle vara längre i gbg. Sedan har jag tänkt att det är dess västliga läge som påverkar detta men då förstår jag inte varför tidsskillnaden vid upp- och nedgång inte är densamma?

Skriver in upp o nedgång nedan:
Sthlm/GBG
Upp 8.43/8.53
Ned 14.47/15.25

Med vänlig hälsning,
Tove
Tove Söderlund

Kommentarer

  • Hej Tove!

    Både latitud och longitud påverkar.

    Latituden bestämmer hur högt solen når på himlen vid en viss årstid. Så här års kortare dygn ju längre norrut man kommer.

    Longituden gör att det blir en förskjutning i tid från att solen står som högst "mitt på dagen" inom en tidszon.(Eller när den går upp/ned) Som en tumregel kommer solen att befinna sig i samma position 4 minuter senare för varje longitud-förflyttning åt väster.

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog