Varför är det klass 1 varning men ingen nederbörd i prognosen?

Hej,

Jag undrar varför det i en prognos kan stå 0 mm nederbörd/dygn, samtidigt som det är en klass 1 varning som kan ge 5-10 cm nysnö? Kan förstå att det inte kommer någon nederbörd precis där jag befinner mig, på grund av osäkerhet i prognosen, men samtidigt gäller varningen i det län jag befinner mig. Kan ni förtydliga?

Med vänlig hälsning,
Magnus

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Tack för din fråga.

    Precis som du är inne på så handlar detta om lokala skillnader.
    En varning utfärdas i dagsläget efter ett varningsdistrikt. Varningsdistrikten är i första hand uppdelade efter hur vädret kan generaliseras sett till varningsläget och därefter anpassade för våra landskap, län och områden för att enkelt kunna kommunicera var varningar gäller.
    Varningsdistrikten kommer försvinna i samband med lansering av våra nya varningar som är baserad på konsekvenser. Här kan du läsa mer om detta: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/varningar-och-meddelanden/fornyade-vadervarningar-1.167835

    När det gäller varningarna i dagsläget så kan man gå in på varningen för att läsa mer om vädersituationen. Här är informationen som står för varningen som är utfärdad just nu för Skåne län.

    När: Till mitt på dagen.
    Var: Nordöstra delen.
    Intensitet: Snöfall som kan ge 5-10 cm nysnö, lokalt upp mot 15 cm.

    Där kan du se att varningen gäller Nordöstra delen av Skåne län.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej,

    Tack för bra svar. Det här var väldigt intressant. Men det står inte så mycket vilka konsekvenser en viss varningsnivå kan ge, t.ex. hustak som flyger av eller översvämning, utan snarare hur allvarlig den är. Eller kommer även den informationen att finnas?

    Det står t.ex. "20 cm snö ger väldigt olika konsekvenser beroende på om snön faller i Norrlands inland eller i en storstad i södra Sverige". Det stämmer ju, men konsekvenser kan ju vara både på individnivå som samhällsnivå. Underkylt regn i ett område kan ju få mycket allvarliga konsekvenser för en individ men kanske inte så mycket för samhället i övrigt. Hur ser ni på det?

    Och hur har ni tagit fram dessa nivåer, är det i samarbete med användare eller t.ex. MSB? Eller är det så att ni har mer information under professionella tjänster?
  • Hej,
    I det förnyade vädervarningssystemet som lanseras i april kommer vi ge information om vilka konsekvenser vädret kan medföra. Det kommer finnas exempel på hur vädret påverkar. Det sker också en utökad samverkan med lokala myndigheter/aktörer inför ett beslut om varning vilket gör att vi kan lyfta exempel på påverkan som passar situationen i den aktuella regionen. Du har rätt i att enskilda kan drabbas hårt även vid låg samhällspåverkan men det finns beskrivet i varningsnivån.
    Här är ett exempel på definition av gul varning:
    "Väderutveckling som kan medföra konsekvenser för samhället, vissa risker för allmänheten samt vissa skador på egendom och miljö. Störningar i en del samhällsfunktioner är förväntade. Lokala variationer kan förekomma, därför kan särskilt utsatta miljöer, personer och enskilda fastigheter drabbas av allvarliga skador. Enskilda personer eller grupper som är särskilt känsliga kan också drabbas allvarligt."

    Vi har en sida som beskriver hur vi arbetat med att införa det nya och hur samverkan sker: https://www.smhi.se/omsmhi/om-smhi/konsekvensbaserade-vadervarningar

    Med vänlig hälsning,