Varför är det inte vamrare?

Det basuneras ut att planeten har "feber" p.g.a. den höga koldioxidhalten som värmer den. Men för 125,000 år sedan då den senaste istiden började så var det 3 grader varmare och en koldioxidhalt på 290 ppm. Hur kunde det vara så varmt med en så låg koldioxidhalt då och varför är det inte varmare nu med 411 ppm i atmosfären? Vänligen Johan T.

Kommentarer

  • Hej, ett svar från en av våra klimatforskare:

    Det är viktigt att poängtera att variationer i klimatet mycket sällan beror på endast en bakomliggande faktor. Temperaturen på jorden styrs framförallt av tre faktorer; hur stor solinstrålningen är, vilken albedo planeten har, dvs hur mycket av inkommande solstrålning som reflekteras tillbaka ut i rymden, samt koncentrationen av olika växthusgaser.
    Klimatets förändring mellan istid och mellanistid (under de senaste
    årmiljonerna) styrs framförallt av variationer av den inkommande solinstrålningen enligt Milanković-cyklerna ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler). De är långsamma variationer (tiotusen- till hundratusentals år) orsakade av förändringar i jordens banrörelse kring solen och jordaxelns lutning samt riktning.
    Tidsperioden för ca 125000 år sedan var en mellanistid som var några grader varmare än idag pga större mängd solinstrålning. Det var framförallt varmare över norra hemisfären. Samtidigt var det mindre isvolym under den eran vilket betyder lägre albedo (reflektans). Därmed absorberades en större andel solinstrålning som leder till ökad uppvärmning - en viktig återkopplingsmekanism.

    Skillnaden mot det som sker idag är att uppvärmingen som sker nu orsakas allra främst av ökade koncentrationer växthusgaser i atmosfären (inte ökad solinstrålning) och dessutom sker det i en betydligt snabbare takt.
    Leif Webbkoordinator