Varför använder man inte 24-timmarsberäkningar i stället för Ekholm-Modéns formel?

Hej!
Varför använder man sig inte av 24-timmarsberäkningar för dygnsmedelvärden om sådana finns tillgängliga i stället för att använda Ekholm-Modéns formel? Jag har roat mig med att titta på temperaturdata för Landsort A och funnit att skillnaden mellan Ekholm-Modén och en 24-timmars medelvärdesbildning skiljer sig med mer än 1 grad för över tio dagar under mätperioden 1996-02-01 till idag.

Mvh
Claes

Kommentarer

  • Hej Claes

    Orsaken är att vi vill kunna beräkna en dygnsmedeltemperatur för alla våra stationer för alla tider och inte bara de stationer som rapporterar temperaturen varje timme.

    Före vi hade automatstationer (1995/1996) var det många stationer som enbart mätte temperaturen morgon, middag och kväll samt dygnets högsta och lägsta temperatur. Och vi har fortfarande kvar många sådana stationer.

    Självklart vill vi kunna jämföra dygns- och månadstemperaturer mellan olika typer av stationer och då måste vi göra beräkningen på samma sätt för alla typer av stationer.

    Men vi har precis som du funderat på att även beräkna dygnstemperaturen som medel av 24 timmar förutom på det gamla sättet. Vi har dock inte kommit längre än till diskussioner.

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Hej
    Jag undrar över.
    Vilket medelvärde är rätt om Claes har funnit att det skiljer "mer än en grad" på 24-timmarsberäkning och Ekholm-Modéns formel?

    Förändring av jordaxelvinkeln?
    Eftersom Ekholm-Modéns formel använder longitud i beräkningarna.
    Mvh
       Bertil
    Bertil Cronholm
  • Hej Bertil

    Medel av 24 timobservationer under dygnet är förstås närmare sanningen än Ekholm-Modéns formel.

    Enstaka dygn kan det skilja någon grad mellan dygnstemperaturen beräknad med Ekholm-Modéns formel och medel av 24 observationer under dygnet. Men när man tittar på enskilda månads- och årsvärden skiljer det betydligt mindre, högst någon eller några enstaka tiondelar.

    Orsaken till att longituden är med beror inte jordaxeln lutning utan på solhöjden.Observationer görs ju vid fasta klockslag i hela Sverige. Men vid t ex observationen kl 07 svensk normaltid har solen hunnit något högre på himlen vid östra delen av landet än i väster. Detta påverkar temperaturen och därmed formeln för beräkningen av medeltemperaturen.

    Här finns mer att läsa om hur dygnsmedeltemperatruren beräknas:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-beraknas-medeltemperatur-1.3923

    Hälsningar

    Lennart