Var det en tornado som passerade över gården?

Det var nästan helt vindstilla, sen dånade det bara till i huset. Innan jag hann fram med mobilen så hade virveln redan passerat taket till ladan och ryckt med sig ett flertal tegelpannor. Vi kunde se hur virveln fortsatte röra sig en bra bit vidare sen.

Helt klart inte ett väderfenomen jag vart med om tidigare. Kan det bildas en tornado i Dalarna!?
Sebastian

Kommentarer

  • Hej Sebastian

    Nej, det var ingen tornado, eller tromb som det heter på svenska, som drabbade er. Det var en stoftvirvel. De kan bli ganska kraftiga och orsaka en del skada. Här kan du läsa mer om stoftvirvlar:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/stoftvirvlar-1.3881

    Ja, tromber kan bildas i Dalarna men det är vanligast att de syns till havs.

    Hälsningar
    Lennart Wern
    Lennart