Var är väderprognosen?

Det ser ut som ni tagit bort väderprognoserna från hemsidan. Kvar är bara totalt hjärndöda rutor med solar o temp som ger noll förståelse för dynamiken och vad som är att vänta. Jag trodde väderprognosen var en av de viktiga funktionerna hos SMHI. Suck!
Gissning: någon journalist eller chef som inte är intresserad av meteorologi har hittat på detta? Pohlman o co lyckades med tavla och krita förklara vädret, men nu går det inte trots all fenomenal IT-teknik.

Kommentarer

  • Hej Martin, tack för ditt inlägg.
    Vi har just släppt en ny version, som vi kallar för Startsidan - Beta, den ger förhoppningsvis en bättre översyn av de närmsta dagarna. Testa den gärna och återkom med synpunker, vi lyssnar!
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!
  • Hej Anders!
    Tack för svaret. Jag tror det var er betaversion jag såg igår.
    Jag var nog lite otydlig, det var avsaknaden av kartor som var huvudproblemet. Förbättringsförslaget blir: återinför kartor över både Sverige och Europa för prognoserna! Med kartor kan man som läsare FÖRSTÅ vädret, dess dynamik och vad som är att vänta, iaf lite grand, och det är MKT bättre än med rutor, för då kan man inte förstå något av väderläget utan att försöka rekonstruera väderläget baklänges ur rutorna. Kritisk info går förlorad när prognosen hackas sönder i rutor. Det är säkert dessutom en fråga om säkerhet för dem som är beroende av prognosen för val av aktiviteter. Hur planerar man en fjälltur utifrån era rutor?? Det räcker inte med Sverige för att förstå dynamiken, utan typ Europa behöver vara med, vilket väl alla som kollar vädret är bekanta med.
    Givetvis behövs tryck och fronter mm i kartorna. Vore ballt med fler förklarande parametrar.

  • Hej Martin,
    Jag förstår inte riktigt vad du saknar, det finns ju kartor till höger i både beta-versionen och den nuvarande startsidan. Kan du bifoga en bild på vad du menar?
    Fronter är någonting vi har diskuterat att lägga in på kartorna.
  • Hej!
    Ja, det har du rätt i. Flikarna med radar, temp, nederbörd o molnighet är bra, men "Väder" tycker jag har brister. Det är svårt, tycker jag, att få en överblick, att förstå dynamiken, och därmed att förstå vädret, dra egna slutsatser.
    Jag googlade snabbt, och hittade några bilder/gifar. Inser att det är svårt, men det är överblicken och möjligheten att förstå läget som jag tycker ni inte riktigt fångar.
    Den här sidan visar dynamiken (men saknar nederbörd, temp mm, och skulle vinna på kontinuerliga rörelser):
    http://www.rarebirdalert.co.uk/v2/Content/The_December_2013_Floods_a_north_Norfolk_perspective.aspx?s_id=990948523

    Här är en stillbildskarta som ger en överblick:
    https://i1.wp.com/www.stirimeteo.com/wp-content/uploads/2016/10/Europe-weather-forecast-24h-Fronts-2.png

    Animerad med option att lägga på moln, vind och tydligare nederbörd vore fint.
    Weather highlights längst ned i denna länk är pedagogisk och väldigt enkel:
    https://www.theweathernetwork.com/news/articles/weather-bomb-for-the-bering-strait-snow-for-the-prairies-and-ontario-blame-typhoon-nuri/39497
    Lycka till! Jag inser som sagt att er uppgift är svår, men utmanande.

  • Hej Martin,
    Tack för dina förbättringsförslag, vi ska titta på det och lämna ett beslutsunderlag till beslutsfattarna kring produkterna.
    Hoppas du får en trevlig helg.
  • Hej!

    Jag läser SMHI:s väderprognoser på två sätt:
    1/ Tiodagarsprognosen för Uppsala på er hemsida.
    2/ Sammanställningen av FMI:s, SMHI:s och Yrs prognoser på
    webbsidan
    https://www.vackertvader.se/uppsala/imorgon/yr-fmi-smhi

    Nu cirka klockan 1320 på måndagen säger er hemsida
    att det inte kommer att regna i morgon, medan
    "Vackertväder" säger att SMHI  (och Finland) säger att det
    kommer att regna.

    Hur hänger detta ihop? Är webbsidan hos "Vackertväder"
    trasig? (Tar ni något som helst ansvar för vad den säger?)

    Med vänlig hälsning,
    -- Lennart Karlsson, Uppsala

  • Hej Lennart, tack för din fråga.
    SMHIs meteorologer gör våra prognoser, vi släpper även dessa prognoser fritt via SMHI Öppna data, där finns det möjligheter för utvecklare att hämta denna data.
    Vi tar inget ansvar för vad som står på Vackert Väders sida.

    Förmodligen har Vackert Väder något fel i sin inläsning av våran data, du får vända dig till dom, du hittar deras kontaktuppgifter på deras webbsida.