Hur höga kan vågorna på Mälaren bli?

Hej!
Jag vill veta hur höga vågorna kan bli på Mälaren.

Kommentarer

  • Hej Mats, tack för ditt inlägg!

    På uppdrag av Transportstyrelsen har SMHI gjort beräkningar av vilka våghöjder som kan förekomma i Mälaren.

    På sidan 30 i detta dokument beskrivs SMHI:s beräkningar på Mälaren:

    SMHI beräknar våghöjden med hjälp av modell:

    Vågors höjd och längd på en viss plats bestäms av ett antal faktorer. De viktigaste av dessa är:

    • Vindstyrka
    • Stryklängd, det vill säga den sträcka fritt vatten som vinden kan blåsa över
    • Vindens varaktighet, det vill säga hur länge det blåser
    • Vattendjup