Var hittar jag rå-data över våghöjd?

Hej! Vi är ett gäng surfare som är intresserade av våghöjd, period mm utanför Härnön.

På denna karta https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kust-beta#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wave,geonameid=2707684

finns en prognos, men när jag försöker hitta åt rå-datan bland er öppna data hittar jag bara för de mycket sydligare mät-bojarna.

Hur ska jag gå tillväga för att få tillgång till datan som Hav och kust-kartan är baserad på?

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Markus!

    Vi har inte jättemånga vågbojar som kan ge observerad våghöjd. Det är bara fem stycken, en i Bottenhavet (just nu upptagen under vintersäsongen), två i Östersjön och två i Skagerrak.

    De vågprognoser som finns i länken du skickade grundar sig på modellerade data från vågmodellen SWAN (Surface WAves Nearshore). SWAN har ännu inte lanserats i öppna data, utan sidan du använder är den som finns tillgänglig för tillfället.Finska

    Meteorologiska Institutet (FMI) har också vågbojar.

    På vår hemsida finns en sida som heter Vattenstånd och vågor där finska samt en estländsk station är med.

  • Hej, jag har i uppgift från skolan att hitta fakta om havet Skagerrak allt från temperatur på hösten i havet och vad de lever för organismer i det. Tack i förhand!!
  • Hej!

    Det bästa du kan göra tycker jag är att googla, och via nätet hitta information om Skagerrak som du sedan sammanställer med egna ord och egna formuleringar.

    Här hittar du grundläggande info om Skagerrak (på engelska), där finns också referenser till ett antal andra artiklar:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Skagerrak