Vädret i Urshult den 16 september 1942?

Min far hittades död på en åker detta datum, dödsorsaken blev aldrig utredd.
Undrar mest om det åskade den dagen?
Birgit Östman

Kommentarer

  • Hej, vi återkommer snart med svar på detta. Tack för tålamodet!
    /Magnus
    Magnus Klimatolog
  • Hej, vi ber om ursäkt för att svaret på din fråga har dröjt. Till och börja med kan jag säga att det inte finns direkta blixtdetektioner från den här tiden. Vi har istället undersökt huruvida det finns något noterat om åskskurar i området i våra journaler och hur den allmänna väderleken var under den aktuella dagen. Några direkta indikationer på åska har vi inte hittat. Däremot så låg en instabil luftmassa över södra Sverige, med en hel del skurar. Det är alltså inte uteslutet att någon blixturladdning kan ha skett. Dock ska det sägas att det inte var särskilt varmt och fuktigt, vilket generellt gynnar åska. Jag bifogar en analyskarta från den eftermiddagen (trianglarna med spetsen ner indikerar skurar). Hoppas du blir nöjd med svaret.

    Magnus Klimatolog