Hur har värdet varit senaste dygnet?

Hej SMHI
Finns det möjlighet att se hur vädret har varit, från nu tid och baka åt. Jag bor i Stockholm och har en båt vid Kapellskär som jag måste ösa när det regnat. Så för att inte behöva åka i onödan vore det bra att veta om det har hur mycket det har regnat.
Jag tror jag frågade samma sak för något år sedan och fick reda på hur jag skulle göra. Men jag kommer inte på hur jah gjorde förra året.. Är det svårt att ordna den möjligheten, Att åtminstone kunna se tidigare prognoser, borde inte vara så svårt att ordna så att en även kan klicka bakåt i tiden bland prognoserna.

Kommentarer

  • Hej!

    SMHI har Öppna Data, därifrån kan man fritt hämta hem uppgifter:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Hej Min fråga var kanske dåligt ställd.
    Jag undrar om det går att på ett enkelt sätt se om det regnat mycket vid Kapellskär under en vecka bakåt i tiden. På ett liknande sätt som jag kan se en prognos för regn en vecka framåt i tiden. Alltså på ett enklare sätt än den information man kan få på Öppna Data.
    Mats Birgersson, Bromma

  • Hej Mats,
    Vår observationstjänst ger dig endast de 24 senaste timmarna, men är kanske lite enklare.
    I vårt grundnät av stationer hittade jag två stationer i närheten av Bromma som ger dig nederbördsobservationer.
    Adelsö: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/obse...
    Tullinge:http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/obse...
    En bit ner på sidan hittar du ett diagram för nederbörden (om det har regnat under de 24 senaste timmarna).

  • Gjorde en sökning på senaste dygnet (13/6) på min hemort (Länghem VG). Visade total nederbörd under dygnet 1,6 mm. Kollade även "blixtradar" där nederbörden visades som "skyfall" (+50 mm/tim) under nästan 2 timmar.
    Tro mig - det var skyfall! Stora översvämningar. Hur kan det slå så snett när senaste dygnet ska redovisas?
  • Hej,
    Detta är en följd av att det värde som visas med timdata för senaste dygnet är beräknat baserat på en kombination av modell och mätningar, då vi inte har tillgång till så många faktiska observationer. Där kommer olika observationer in med olika vikt beroende på vilken kvalité som de har. En automatisk väderstation kommer in med störst vikt då den mätningen är validerad, radar och andra mätningar kommer in med en lägre vikt då det generellt finns stora osäkerheter i absolutvärdena från dessa mätningar. Vid kraftig nederbörd blir det stora rumsliga variationer i nederbörden då kan det hända som du noterade, om den närmaste stationen inte visat någon nederbörd. Ur ett klimatologiskt perspektiv fungerar denna metodik bra, men i vissa extremsituationer så blir det lokal ganska stora fel. Vi jobbar hela tiden för att minimera dessa effekter.
    Hälsningar

  • Ja, nog är avvikelserna dramatiska. Från 1,6mm till verklighetens ca 100mm observerade i raka kärl. Förvånande då det regnade länge och över ett stort område. Tydligen är det långt mellan era automatiska observationsplatser.

    Göran
  • Man kan ju under eran tjänst "max/min värden" se tempratur,nederbörd osv för svealand, götaland osv. Kan man inte utveckla så man kan "klicka" sig vidare ett steg till och se på landskapsnivå eller länsnivå?
  • Hej Henric, tack för ditt förslag!
    Jag har undersökt saken lite närmare, det behöver göras en hel del i bakgrunden av tjänsten för att det skulle fungera, systemet är uppbyggt för att presentera data som det gör nu, att lägga till denna funktionalitet skulle kosta en hel del i utveckling.

    Vad är syftet med att kunna se vidare på landskaps- eller länsnivå? Vilken målgrupp riktar man sig till för att få denna dimension?
  • Hej Anders, tack för snabbt svar! Jag förstår!

    Man riktar in sig till de personer som har en koppling till de länet 😀
    Exempel:
    Om det regnar en hel natt så vill jag ju kunna se över det länet/landskapet (i det här fallet Sörmland dit jag har koppling) hur mycket det har kommit och fördelats. Regnar det i ännu mer i andra delar av Svealand  (som det ofta gör i västra delen) den natten så får jag dagen efter endast upp de stationer med mest nederbörd, allt som oftast i västra delen, intressant även med men jag vill ju som sagt då gå in på Södermanlands län för att se hur mycket det kommit.

    Man kan såklart gå in på olika stationsnamn i Sörmland men det tar en jäkla tid 😀
  • Varför kan man inte se data om vind från Fellingsbro-Finnåker-stationen?
  • Hej!

    Stationen i Fellingsbro-Finnåker lades ner i februari 1996.