Väderstn

Hej
Bara en kurios fråga om väderstationer

Jag kan inte hitta en karta, på Er hemsida, med väderstationer i Sverige.
Finns det också noteringar om det är bemannade stationer?

Med vänlig hälsning
Mauritz

Kommentarer

  • Hej!

    På vår sida Öppna Data kan du hitta inte enbart observationerna, utan också data om stationerna:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    Välj först en parameter, och sedan "Mätplatser". Då får du möjlighet att ladda ner en fil med alla stationer som mäter parametern ifråga. På kartan kan du se översiktligt hur stationerna ligger geografiskt.

    Automatstationer markeras med  bokstaven A (t.ex. Stockholm A), men också flygplatserna har automatiska stationer även om de inte markeras med ett A. Stationer som är manuella och dagligrapporterande markeras med bokstaven D (t.ex. Lysekil D).