väderstationer

Har letat förgäves på nätet efter karta där placering av världens 13000 klimatmätstationer är utsatta. Det MÅSTE ju finnas hos er.

Kommentarer

  • Hej!

    Här hittar du en sådan karta:

    https://oscar.wmo.int/surface//index.html#/

  • Tack för kartan!
    Ser att det är väldigt tomt/glest med mätstationer över gigantiska landområden ( Antarktis, Norra Kanada, Grönland, Norra Sibirien och Sahara).
    Är det då inte lite svårt att få fram en korrekt medeltemperatur för hela planeten?
    Förstår att det är svårt med placering på många ställen men det förändrar ju inte frågeställningen kring medeltemperaturen.
    Med vänlig hälsning Annette
  • Hej Annette,

    Hur man uppskattar medeltemperaturen över obsglesa områden i
    bland annat Arktis och Antarktis är en delförklaring varför den globala
    medeltemperaturen kan skilja något mellan de 4-5 större institut som utför den
    typen av beräkningar. Men det brukar ändå inte vara några avgörande skillnader.

    Förutom vanliga observationsstationer så har man tillgång till satellitdata och modellberäkningar.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst