Väderstation Halmstad

Jag brukar utnyttja temperaturdata från stationen i Halmstad men uppgifter har saknats de senaste månaderna. Upptäckte nu långt om länge att stationen verkar ha lagts ned från och med den 1 juli i år. Varför undrar man ju då? Och följdfrågan blir om den ersatts med någon annan station eller om det finns något annat sätt att få fram dessa uppgifter?

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Tack för din fråga!

    Detta är en manuellstation, vilket betyder att vi har en privatperson som mäter nederbörden åt SMHI och ibland av olika skäl så slutar dem.

    Vår observationsenhet har informerat om att de är en ny station på gång men denna kommer endast att mäta nederbördsmängd.
    Vi kommer dock att få temperatur uppgifter från Halmstads flygplats, dock dröjer det ett tag tills avtalet är helt klart.

    Vänliga hälsningar,