Väderstation i Edsbyn

Väderstationen i Edsbyn har varit ur drift i45 dagar. varför. När kommer den igång

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Mätstationen i Edsbyn är utslagen efter blixtnedslag, våra tekniker jobbar på att få igång stationen men det har varit lättare sagt än gjort. Felsökning pågår men de jobbar på att få igång den så fort som möjligt. Preliminärt datum som det ska vara klart är 31 aug men kan bli klart tidigare och senare.
  • Jag undrar vart väderstationen finns i Furudal som inte ligger så långt ifrån Edsbyn?
  • Hej Eva!

    Jag kan inte hitta någon station som finns i något som heter Furudal, men stationen i Edsbyn ligger ca 6 km in på väg 301, väl synlig på höger sida, vid Gräsheden.

    Ha det gott!
  • Hej igen.
    Finns det någon station närmare? Rättvik är ju fyra mil bort.
    Mvh
    Eva
  • Hej igen!
    Nu är jag lite osäker på vad du menar, skulle du kunna förtydliga?
    Tack 😀
  • När man visar väder på t ex TV så ligger temperaturen alltid ca 10 grader mindre och därför undrar jag vilken väderstations temperatur man läser av för oss som bor i Furudal. Är det tydligt nog?
  • Hej,
    Det är inte SMHI's meteorloger som presenterar vädret i TV så vi kan inte svara på vilken av våra mätstationer som de tar informationen ifrån och läser upp i TV.

    Om inte annat så är de närmsta mätplatserna Mora och Edsbyn, då Furudal tycks ligga mitt emellan dessa mätplatser. Från vilket mätstation de tar informationen från på tv:n så måste vi som sagt be dig att kontakta tv-bolaget direkt då deras meteorologer inte jobbar hos SMHI.

    Hälsningar,