Väderrapportering i radio, hur mycket kan SMHI påverka?

Att det är ont om sekunderna i väderleksrapporten märks tydligt Det händer med jämna mellanrum att meteorologen inte får läsa till punkt. Meteorologen får stressa sig igenom rapporten Kunde inte väderleksrapporten få längre sändningstid i radion? Hur mycket har SMHI möjlighet att påverka väder rapportens utformning?

Kommentarer

  • Hej Sven-David!

    Jag tycker det är en bra fråga, gör därför ditt inlägg till en egen tråd så andra lättare kan hitta svaret.

    Vi får många synpunkter på hur vi läser, vilket innehåll osv. De flesta är olika.

    Våra riktlinjer för hur länge vi läser och vilket språk och uttryckssätt som ska användas kommer från radion (Sveriges radio). Vi försöker uppfylla dessa så gott vi kan.

    Vi har med jämna mellanrum diskussioner med Sveriges radio där vi lyfter önskemål från våra lyssnare. Jag skickar vidare dina synpunkter till dem.

  • Hej
    Tack för svaret. Det är bra att  väderleksrapporternas utformning samt längd  lyfts fram i  en dialog med Sveriges Radio. SMHI är ett statligt affärsdrivande verk och tar betalt för sina tjänster så det är samtidigt en kostnadsfråga för Sveriges Radio.
  • Har SMHI ansvar för väderdelen av själva nyhetssändningen? Det borde kunna ges plats för någon vindsammanfattning, för många är den lika viktig som temperaturen.
  • Hej Jan,
    Tack för ditt inlägg.

    Jag ska ta dina önskemål vidare till våra mediameteorologer. SMHI skriver själva manuset till det vi sedan säger i radion, men den tid vi får använda oss av är på sekunden satt av Sveriges Radio, och är enligt vårt tycke för kort för att på ett bra sett få med allt vi skulle önska.

    Med vänlig hälsning,
  • Jag har just nu lyssnat på väderleksrapporten klockan 12.55-13.00.
    Meteorologen läste land-och sjövädret i raket tempo. Det var inte
    mycket som man hann att uppfatta. Mängden information som meteorologen vill ha fram och den tid som Sveriges Radio sätter av stämmer inte. Den  ekvationen går inte ihop. Sveriges Radio behandlar SMHI:s meteorologer väldigt nonchalant. 10 minuter hade varit lagom till denna rapport Väderleksrapporterna tillhör definitivt Sveriges Radios Public Service uppdrag och borde finansieras via statsbudgeten.
  • Hejsan,

    Jag är benägen och hålla med. Vi tycker också att vi är "värda" mer tid för att hinna med allt som vi egentligen vill få med i prognoserna.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej
    Tack för svaret, Jag är mer än 100% nöjd. Det är bara att framföra synpunkterna som kommer fram här till dem. Får ni någon återkoppling från Sveriges Radio? De borde  lyssna på synpunkterna som kommer från SMHI,
  • Hej igen,

    Ja visst förs det en dialog mellan SMHI och SR men de diskussionerna förs på en annan nivå och mig veterligen är det inga nyheter på gång i varken tidsåtgång eller flera inslag per dag. SMHI vet att efterfrågan för längre inslag är hög och detta är något som även förmedlats till SR.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej
    Jag har skrivit till Lyssnarservice vid Sveriges Radio angående tidstilldelningen för dem. Jag fick följande svar från dem som jag klistrar in

    Hej Sven-David,

    Tack för att du hör av dig. Det är dock SMHI som ansvarar för väderleksrapporterna. Du når dem per: smhi@smhi.se

    Vänligen,
    Per
    Lyssnarservice
    Sveriges Radio

  • Hej Sven-David,

    Konstigt att de svarade så på din fråga om tidstillgång då vi inte kan påverka denna utan det styrs av SR.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.