väderprognoser, Östra Svealand

Har under lång tid studerat dessa och funnit generella fel i dem. Temperaturen blir oftast klart under prognos, medan regn som visas som stora mängder en vecka bort sjunker ihop enligt en logaritmisk skala tills man når den aktuella dagen.
Alltså generella metod/algoritmfel.
Kommentar (förutom att "det är svårt att göra prognoser")?

Kommentarer

  • Hej Zecharia!

    För temperaturen ligger vi på ca 80 % träffsäkerhet under dygn 1och för dygn 2 ca 75%. För att prognosen ska vara godkänd ska temperturen liggainom +/- 2 grader. Vi verifierar mot observationer runt om i landet.

    Vi harförsökt att välja så representativa punkter som möjligt för de olika ortsprognoserna men det är näst intill omöjligt att veta om de beskriver det lokala klimatet, där det saknas observationsstation, korrekt eller inte.

    Verkligheten är betydligt mer komplex än den modellvärld man kan bygga upp. Att prognoserna på din ort inte stämmer kan ha att göra med lokala avvikelser, tex att punkten ligger lägre än själva platser, att det finns en sjö i närheten som påverkar m.m. Om man är medveten om hur prognoserna avviker där man bor är det utmärkt om man kan applicera sina egna erfarenheter för att få mer korrekta värden.

    Angående regnet är det mer komplicerat, vi har tyvärr ingen statistisk som kan verifiera om denna upplevda minskning av nederbörden ju närmare händelsen vi kommer är korrekt eller inte.

    Generellt sett kan man säga att sannolikheten att en prognos ska slå in är betydligt lägre en vecka bort än prognosen för endast något dygn framöver. Våra modeller på långa skala (dygn3-7) uppdateras 2 gånger per dygn och då kan det blir tvära kast mellan nederbörd och uppehåll medan sådana kast inte är lika förkommande på de korta tidsskalorna.

    Även här kan det ha att göra med lokala avvikelser eftersom modellerna blir mer detaljerade ju närmre i tiden man kommer.
  • hej
    Har noterat detta också, särskilt nederbörd, men inte bara på 3-7 dagars prognoser utan även på kortare prognoser. Nu är det ytterligare en regn som ni missar då måndagens regn drar söder om området.

    Ta Stockholm som exempel. Borttagande eller kraftigt reducerande mängder jämfört med prognos sker i stort sett varje gång det prognosiseras nederbörd. Tydligt statistiskt samband

    Är östra Svealand särskilt svårt att göra prognoser på?

    Andreas
  • Hej Andreas,

    Det är inte särskilt svårt att göra prognoser över Östra Svealand, utan det som är svårt att göra prognoser över är nederbörd. Speciellt när det kommer till lokala nederbördsområden. En meterolog förklarade en gång att det är ungefär som att kasta ut småsten och gissa var de landar innan de landar.

    Denna fråga är inte alldeles lätt att reda ut. Vi tycker nog att nederbördsmängderna, speciellt på längre sikt, slår åt båda hållen och någon generell tendens som skulle visa att mängderna minskar enligt en glidande skala ju närmare vi kommer den prognostiserade tidpunkten är svår att fastslå.

    Det som är känt, är att den vädermodell som vi använder på längre sikt (från det europeiska vädercentret ECMWF) faktiskt har tendens att överdriva mängderna något, vilket innebär att mängderna minskar en aning när vi för det korta prognosperspektivet (ungefär de första 48 timmarna) övergår till en regional prognosmodell.

    En faktor som här har sin betydelse är att den långa prognosmodellen har lägre upplösning, vilket gör att nederbördsområdena tenderar att bli "utsmetade" över ett något större område och de ackumulerade mängderna kan därför bli något större.
    Förr var upplösningen ännu lägre och då var överskattningen ännu större, så i takt med att man går mot mera högupplösta modeller minskar felet. Överhuvudtaget kan man säga att nederbördsområden ofta uppvisar rätt stora lokala variationer, något som gör att prognosen kan stämma ganska bra om man ser vädersituationen lite mera storskaligt, men att en specifik plats kan få bara mindre mängder.

    Men vi tar naturligtvis till oss alla åsikter och de framförda synpunkterna kommer att beaktas i arbetet med att förbättra prognosmodellerna!

    Vänliga hälsningar,