Väderdiagrammet

Hej!

Jag uppskattar verkligen väderdiagrammet ni tillhandahåller! Men jag skulle vilja komma med två tips/önskemål när det kommer till grafen för vind::

1) Skulle man kunna tänka seg en dynamisk skala för vindhastighet? Eller åtminstone en "lägre skala" (tex 0-20 m/s) om dynamisk är knepigt? Som det är nu ser spontant relativt starka vindar inte speciellt starka ut.

2) Den svarta färgen för vindhastighet gör att y-axeln till höger blir svårläst - det ser ut som -5, -10 osv, vilket gör att det undermedvetet läses som temperatur snarare än vind. Byter man till en annan färg undviks detta. Ett annat alternativ är förstås att använda vindpilar med vindstyrkeindikering)

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för bra idéer! Ser inte att något av det skulle vara konstigheter att genomföra men tyvärr har vi väldigt lite resurser till webbutveckling under året. Vi har krav på oss att ha tillgängliga tjänster (anpassade för olika funktionsvariationer) som vi arbetar hårt med.
    Ska försöka få till diagrammen men jag kan inte lova att det blir gjort i år.

    Med vänlig hälsning,

  • Ifall ni skulle använda svart färg för vindhastigheten och behålla den grå för byhastigheten och grått däremellan. På så vis kunde ni alltid låta byvinden vara ’i´bockad’ eller t.o.m. ta bort möjligheten att påverka just den inställningen. Då slipper man bocka i den.
  • Tack för bra synpunkt.
    Med vänlig hälsning