Väderdata

Hej,
Går det att själv få fram data på medeltemperatur, regnmängder och/eller Fire weather index per år under perioden 2006-2017 för Oskarshamns kommun? helst också uppdelat per månad.
Räddningstjänsten håller på med en riskanalys över bränder i skog och mark, och det skulle vara intressant att jämföra med väderstatistik

MVH
Sabine

Kommentarer

  • Hej!

    SMHI har Öppna Data, därifrån kan du fritt ladda hem observationerna:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Hej!

    Jag frågar en sak daggpunkt o det fastnar i mitt huvud för att fundera på hur saken kan man räkna..
    Hur mäter man exakt daggpunkt. T.ex Östersund 21 gr varmt o har ungefär 55 % i luftfuktighet..
  • Vilken vindriktning uppmättes i södra Kattegatt den 11 juli till den 13 juli. Vilka strömförhållanden rådde samma dadum.
  • Har ni någon statistik över högsta antalet väderstationer som inrapporterat extrema temperaturer för en viss dag? Jag noterar att i max/min förteckningen för igår (180717) har samtliga 40 väderstationer för södra/norra Norrland, Svealand och Götaland maximitemperaturer som överstiger 30 grader. Eftersom de sista stationerna på listorna för Svealand och Götaland har så höga värden som 32,0 respektive 31,4 måste det rimligen funnits ett antal ytterligare platser med temperaturer på högre än 30 grader. Kanske har det totalt funnits fler än 50 stationer som uppnått denna gräns. Kan detta vara ett rekord? Det måste i varje fall vara väldigt sällsynt att det är så varmt i praktiskt taget hela Sverige.
  • Åke:

    Vi har nu svarat dig via mejl.