Väder och socioekonomi

Hej
Det är sedan länge väl känt att socioekonomi spelar en stor roll för människors och samhällens väl och ve.
En sak som jag som amatör kan notera är den torftiga utemiljön och den tätare befolkning som syns i socioekonomiskt svagare områden. Till skillnad från starkare områden.
I USA har American Geophysical Union presenterat en undersökning av 1 000 counties med hjälp av detaljerad satellitdata över temperatur.

Widespread Race and Class Disparities in Surface Urban Heat Extremes Across the United States - Benz - 2021 - Earth's Future - Wiley Online Library

I svagare område har man generellt varmare klimat på sommaren. Enligt den undersökning AGU refererar till beror det framför allt på att de fysiska egenskaperna i stadsmiljöerna ( som driver ytvärmexponeringsgradienter). Systematiskt beror de oproportionerliga exponeringarna för värmeytor som fattigare ommråden står inför på mer bebyggda stadsdelar, mindre vegetation och - i mindre utsträckning - högre befolkningstäthet.

Det här skulle då kunna utgöra "utmaningar" för samhällen och befolkning, vartefter klimatförändingar slår in, olika på olika områden. Vart leder det?

Känner ni till om det finns någon liknande underökning i Sverige?
Har SMHI någon uppfattning om det finns en relevans i det här?

Ingen brådska men det vore roligt mer er feed back.

hälsningar
Henrik
Henrik Grönvall

Kommentarer

  • Hej Henrik,

    Tack för din fråga.

    Jag har tagit den vidare till våra experter men på grund av semestertider så kan svaret dröja lite. Återkommer till dig när jag har fått svar.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie
  • Hej Henrik,

    Nu har jag fått svar på din fråga.
    Lena Strömbäck som jobbar på vår forskningsavdelning inom luftkvalitet svarar såhär:
    ______

    Hej!

    På SMHIs forskningsavdelning gör vi studier för att få mer kunskap om hur värmeböljor påverkar miljön i städer. Framförallt tittar vi just på frågan om hur värmens utbredning påverkas av stadsmiljön och hur man kan använda så kallad grön infrastruktur, till exempel parker, buskar och gröna tak för att skapa ett behagligare klimat. Syftet är stadsplanering i ett framtida varmare klimat och vi samarbetar med till exempel Stockholms stad. Vi har nyligen sammanställt våra resultat på följande websida:
    https://www.smhi.se/forskning/forskningsenheter/luftmiljo/varme-och-luftmiljo-i-stader

    En av våra studier har handlat om Stockholms framtida utbyggnad. Där har vi gjort scenarier baserat på planer för framtida expansion av Stockholm för att se hur det påverkar värmeutbredningen vid en värmebölja. Du kan läsa mer här:
    https://www.smhi.se/forskning/forskningsenheter/luftmiljo/hazardsupport-varmebolja-i-stockholm-1.167318

    Vårt fokus på forskningen är hur stadsbebyggelsen påverkar temperaturen så vi gör ingen koppling till socioekonomiska aspekter. Däremot så samarbetar vi med forskare inom hälsoområdet om kopplingar till hälsoeffekter och dödlighet. Vi har också inlett ett samarbete med forskare som har fokus sociala aspekter om hur miljön och klimatet påverkar trivseln och beteendet hos befolkningen där vi hoppas på intressanta resultat snart.

    Vi har också ett pågående projekt i Brasilien, Fortaleza där vi gör studier på värmeutveckling i stadsmiljön i tropiskt klimat. Bland annat har vi där gjort mätningar på värmeutbredningen i ett favelaområde. Där samarbetar vi med lokala forskare och myndigheter och syftet är att ge dem ökad kunskap om hur värmen utvecklas i bebyggelsen och hur man kan göra för att få en behagligare miljö. Förhoppningen är att den kunskapen på lång sikt kan användas av de lokala myndigheterna i framtida stadsplanering.

    Om du vill ha mer information kontakta gärna mig eller de forskare som står som ansvarig för websidorna.

    Med vänlig hälsning
    Lena Strömbäck

    _____

    Vänliga hälsningar
    Sofie