Vad skulle hända om Jordens axel lutade 90 grader?

Hej!
Jag undrar vad som skulle hända om Jordens axel lutade 90 grader istället för de 23.5 vi har idag. Då menar jag inte vad som skulle hända om detta plötsligt skedde utan hur det skulle vara om det alltid varit så. Hur skulle klimatzonerna breda ut sig över globen? Hur skulle årstiderna se ut? Låt säga att människor lever på denna planet. Vilka delar skulle vara beboeliga?
Tack på förhand!
Mvh Johannes

Kommentarer

  • Hej!

    Det är en så komplex och hypotetisk fråga att jag tror vi måste be dig googla för att eventuellt hitta några artiklar som belyser ämnet.