Vad är detta? Sett från Skanör strand

Hej!

Kommentarer

  • Hej.

    Fågeln är gissningsvis en skrattmås men det finns väl annars många i Skanör och/eller Falsterbo som kan göra en säker artbestämning.

    Det avlånga lite mörkare formationen över den ljusare delen av himlen i mitten av bilden är lite knepigare. Min gissning är att det är en molnformation efter ett flygplan, s.k. kondensationsstrimma. Troligen ligger detta moln på undersidan av det mer utbredda molntäcket. Men det skulle möjligen också kunna vara så att kondensationsstrimman faktiskt ligger ovanför de ljusare molnen och att det är skuggan av kondensationsstrimman som syns i det underliggande molntäcket i det ljusare partiet är molnen lite tunnare.

    Hursomhelst så verkar det i alla fall inte vara en "molnslang" från en tromb som syns.
    Lite info om tromber finns annars här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tromber-1.3875
    Thomas Klimatolog