Väder i Borgholm

Varför är prognosen för Borgholm i princip ett rakt streck de sista 4-5 dagarna i varje 10 dygnsprognos? Så har det varit minst ett halvår. Så är det inte för konkurrenterna Yr eller Klart.se
Det är dags att fixa!

Kommentarer

  • Hej,
    Orsaken till att det blir så här är att man läser in prognoser från olika modeller och för de längsta dagarna har man valt en modell som är mer konsistent och inte varierar så mycket mellan de olika beräkningarna, men den modellen har en grövre horisontell upplösning vilket innebär att för din ort så blir inflytandet av vattnet för stort vilket innebär att skillnaden mellan natt och dag temperatur inte blir så stor som den är över land. Detta är inte något som vi har noterat i sådan stor omfattning som du påpekar, vi är tacksamma att du meddelade detta. Vi har nu börjat se över hur vi skall komma till rätta med detta problem. Men vi kommer nu att följa upp hur prognoserna beter sig i områden där detta kan uppkomma.
    Hälsningar