Utbildningsmaterial

Hej

Ska snart leda en kurs i grundläggande meteorologi för segelflygare. Vi har en lärobok men illustrationerna är desamma som fanns när jag en gång tog cert för snart 40 år sedan. Har främst sökt modernare bilder i 3d som beskriver fronter men utan resultat, lite svårt att rita egna. Även beskrivningar av hävningskurvor och annat som har med termik att göra är intressant. Har ni några tips?

Hälsningar
Ove Fredriksson

Kommentarer

  • Hej Ove,
    Intressant ämne!
    Mitt tips nyare amerikanska läroböcker i meteorologi såsom:
    • Markowski, P. & Richardson, Y.: Mesoscale Meteorology in Midlatitudes, Wiley-Blackwell, 2010
    • Wallace, J. M. and P. V. Hobbs: Atmospheric Science, An Introductory Survey, 2nd edition, Academic Press, 2006.
    Där finns i alla fall färgbilder, några i 3d också.
    På SMHI jobbas det en del på att ta fram 3d-bilder till meteorologen i dennes visualiseringsverktyg, nackdelen är att de blir tunga att ladda än så länge så det krävs en del utveckling.
    SMHIs kunskapsbank kan också vara en resurs.
    Hoppas detta kan vara till hjälp!
    Med vänlig häslning,
    Josef