Uppsalaserien

Hej,

har hamnat i en något animerad diskussion angående Uppsalaserien.

Frågan är om Uppsalaserien ingår i SMHI´s beräkningar av temperturutvecklingen i Sverige.
Dessutom är frågan om Uppsalaserien homogeniseras. Om så,vem utför i så fall homogeniseringen ? SMHI ?
Tacksam för svar.

Vänlig Hälsning / Jonas Rosén

Kommentarer

  • Hej Jonas, när det gäller Uppsalaserien som man kan hitta den till exempel här: https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/uppsalas-temperaturserie-1.2855 så finns den i två versioner: en rå version och en homogeniserad av Hans Bergström vid Uppsala universitet. Vad gäller Uppsalaserien som del i klimatindikatorn https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430 så är dessa temperaturserier homogeniserade av SMHI.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!

    Magnus Klimatolog
  • Hej Magnus,

    Tack för ditt svar. Jo, jag är nöjd men jag har en fråga till. Om jag förstår dig rätt så gör UU en homogenisering själva. Använder de samma homogeniseringsmetod som SMHI ?

    Vänlig Hälsning / Jonas
  • Hej Jonas, i grund och botten är det samma metod: SNHT. Det finns några skillnader. På SMHI har vi koncentrerat oss på perioden från 1860, medan. SNHT är en relativ metod vilket innebär att man behöver andra tidserier som referenser. I vårt fall är det totalt tolv stationer som används som referenser.

    Uppsala Universitet har tittat på hela serien. Eftersom Uppsala är ovanligt lång serie så har man i början av serien använt Stockholm som referens, senare har man använt 10 homogena temperaturserier som referenser.

    För detaljerna kring Uppsala universitets metod är det bättre att kontakta dem, men vill du veta mer om vår metod är du välkommen att återkomma!
    Magnus Klimatolog