Uppsalaserien

Har tidigare frågat om Uppsalaserien och fått ett bra svar av Magnus (på SMHI). Jag har funderat lite och har en undran till.

Om jag förstått rätt så gör SMHI en homogenisering av Uppsalaserien som en del av programmet runt klimatindikatorer.
Det jag undrar är om SMHI får signifikans för trendkorrigering av Uppsalaserien på 2000-talet. Gör SMHI en trendkorrigering av Uppsalaserien vid eran homogenisering ?

Vänlig Hälsning / Jonas Rosén

Kommentarer

  • Hej, vi gör en trendkorrigering för Uppsala från 1920. Det är en signifikant trend relativt grannstationerna. Det ska dock sägas att vi håller på med en ny homogenisering av underlaget till klimatindikatorn som förhoppningsvis blir färdig innan årskiftet. Detta har tyvär också gjort att homogeniseringen inte är helt uppdaterad. Se den här publiseringen för förklaring av den nuvarande metoden.

    https://rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/%28SICI%291097-0088%28199701%2917%3A1%3C25%3A%3AAID-JOC103%3E3.0.CO%3B2-J

    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog
  • Hej,

    Tack för informationen. Jag har tidigare fått artiklar som beskriver er metod från dig. Min amatörmässiga uppfattning är att er metod verkar bra. En solid statistisk metod för dataanalys.
    Frågar kanske lite mycket, men jag är nyfiken på hur stor trendkorrigering ni gör på Uppsalaserien., d.v.s. värdet på korrigeringen. Om man t.ex. tar 2020 - hur mycket skiljer mellan rådata och det trendkorrigerade värdet ?

    Vänlig Hälsning / Jonas Rosén
  • Hej Jonas. Homogenisering görs oftast så att man korrigerar äldre värden så som man tror att du skulle ha varit om man använt samma metod om idag, så för 2020 blir det vårt homogeniserade värde och det uppmätta värdet definitionsmässigt detsamma (eftersom ingen homogenisering gjort på slutet av serien). I vår homogenisering finns en trendkorrigering från 1920 och framåt på ungefär 0,5 grader celsius (värdet varierar lite olika för de olika månaderna)

    Här finns hela serien, både homogeniserad (av Hans Bergström) och rå: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.2866!/uppsala_tm_1722-2019.zip
    Om Hans Bergströms metod finns att läsa här: https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1014983229213.pdf
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog
  • Hej,

    är mycket nöjd med svaret !

    vh / Jonas