Uppdatering av prognos

Varför ändrar ni inte prognosen när verkligheten uppenbarligen visar annat än er prognos? Imorse står det mellan 7-8 inget regn i Göteborg. Så fort man går ut ur dörren så spåregnar det. Förstår att saker kan vara lokalt men borde ni inte uppdatera ändå?

Kommentarer

  • Hej!

    Nu på morgonen har det fallit totalt 0.46 mm regn i centrala Göteborg (fram till klockan 8). Detta får ingå i det lokalt lätta regn som omtalas i prognosen:

    "Molnen dominerar, men vissa luckor i molntäcket kan förekomma, lokalt lätt regn. Omkring 5 grader dag som natt. Västlig eller sydvästlig vind med upp till hårda vindbyar.
    Senast uppdaterad: idag klockan 05:56"

    Det är alltid bäst att läsa den manuellt skrivna prognosen för det område man är intresserad av, och sedan kan man följa upp nederbörden i nästan realtid med våra radarbilder: https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/q/Stockholm/2673730#colorblind=true,layerselected=15min

    Man får dock räkna med att duggregn i regel "går under radarn" rent bokstavligt. Duggregn faller från dimmoln som ligger mindre än 300 meter över marken, och så marknära nivåer kan radarn normalt inte se.