Underskattning i prognoserna runt nollgradigt

Hej, noterar ni (och fö alla andra vädersajter) konsekvent underskattat temperaturprognoserna med ca 2 grader celcius när prognosen visar temperaturer kring nollan. Idag i Umeå är ett utmärkt exempel i raden av många. Ni säger -2 och en verklig observation visar + 0,1 grad. Oftast stabiliserar temperaturen sig alltid på plussidan med någon eller några grader, nästan aldrig på minussidan med endast någon minusgrad. Ska  temperaturen kunna stabilisera sig på minussidan måste det till flera än bara 1-2 minusgrader. Förslaget är därför att ni i prognoserna låter era program räkna ut en prognostemperatur som vanligt, MEN sedan manuellt lägger i +2 grader i den officiella prognosen för att komma sanningen så nära som möjligt.  Detta kan tyckas som en petitess, men eftersom det under minst halva året rör sig om temperaturer kring noll grader nuförtiden så blir det ju många prognoser som påverkas!Med vänliga hälsningar,Sara

Kommentarer

  • Hej Sara!

    Temperaturprognoser är svårare under vinterhalvåret än under sommarhalvåret, så det är vanligare med avvikelser då.
    Nu vet jag inte vilkenprognos du tagit del av, men kanske är det ortsprognosen för just Umeå.
    De vädermodeller vi använder är indelade i så kallade gridpunkter och ortsprognosen hämtar värdet från närmaste punkt.
    I högupplösta modeller finns det visserligen väldigt många gridpunkter, men oftast finns inte närmaste punkten precis på ortens exakta latitud och longitud utan strax intill, varför mindre skillnader kan förekomma.
    Om du dessutom mäter temperaturen inne i själva Umeå har inverkan av stadsbebyggelse också viss effekt samt termometerns placering.

    Det finns sålunda flera tänkbara källor till mindre avvikelser.
    Jag tror inte man generellt kan säga att temperaturen ligger konsekvent 2 grader under i våra prognoser vid temperaturer kring noll, men möjligen kan det vara sant för vissa punkter, och dessa kan vara svåra att komma åt.
    En manuell insats för att korrigera tusentals orter är hur som helst knappast möjlig.
    Fast vi arbetar hela tiden med att förbättra våra prognoser och hoppas naturligtvisatt det ska ge resultat – även vintertid.

    Med vänlig hälsning
    Lars Knutsson
    SMHI