Tunnare ozonlager = starkare solljus?

Hej!
Jag undrar om ett tunnare ozonlager gör att solen blir ännu starkare. Men starkare menar jag lyser starkare. Förstår att tunnare ozonlager ger högre UV strålningen men eftersom vi inte kan se UV ljus påverkar det ändå styrkan på ljuset från solen. Alltså blir man lättare exempelvis snöblind blid då?

Kommentarer

  • Hej!
    Precis som du skriver så ökar UV-strålningen om ozonskiktet minskar. Jag är inte säker på vilka våglängder inom UV-området som är mest aktiva vad gäller snöblindhet, men jag vill minnas att UV-B är viktig men det skulle även kunna finnas bidrag från UV-A området som endast till en ringa del påverkas av variationer av ozon.

    Men för att återgå till din fråga så finns det ett intressant absorptionsband av ozon även i det synliga området. Det har betydelse för mängden strålning men den variation som uppstår i det synliga området då mängden ozon varierar något har sannolikt ringa betydelse i jämförelse med andra faktorer som kan variera såsom snökvalitet, hur solen står på himlen, skymmande föremål och var man har blicken riktad så tror jag inte att normala variationer i ozontjockleken har någon avgörande betydelse.